Autismus - přijetí lidské rozmanitosti
Co je to autismus?
Při příležitosti Mezinárodního dne akce chceme zvýšit povědomí o autismu. Možná jste s tím měli někdy nějaké kontaktní body?
Autismus nebo také nazývaný porucha autistického spektra je komplexní neurologická a vývojová porucha, která ovlivňuje chování, komunikaci a sociální interakci osoby. V ICD 10 jsou poruchy autistického spektra jednou z hlubokých vývojových poruch (ICD-10: F84). Až před několika lety byly poruchy autistického spektra definovány jako nemoc nebo postižení. Mezitím jsou běžnější „neurodiverzita“ nebo „neurodivní“ lidé. Autist: Takže uvnitř se nevidí jako zhoršené, ale pouze jako odlišné - a také je chtějí být vnímány a léčeny společností.
A co to „Autistic Pride Day "vše o?
Den autistického pýchy „v německém„ Day of Autistic Pride “je mezinárodní den akce, který se koná každý rok 18. června. Poprvé byl zahájen organizací „Aspies for Freedom“ v roce 2005, aby podpořil povědomí a přijetí autismu ve společnosti.
Zde je několik základních aspektů Autistic Pride Day:
- Oslava autistické identity: Den by měl povzbudit autistickou komunitu, aby byla hrdá na svou identitu. Jde o to, aby autismus neviděl jako deficit nebo nemoc, ale jako přirozenou variantu lidské neurodiverzity.
- Zvýšení vědomí: Snaží se zlepšit obecné povědomí a porozumění autismu. Den by měl pomoci omezit předsudky a nedorozumění.
- Podpora přijetí: Den autistického pýchy zdůrazňuje důležitost přijetí autistických lidí ve všech oblastech života. To zahrnuje podporu vzdělání, práce a v sociálním životě.
- Aktivity a události: Celosvětově se konají různé akce a aktivity, jako jsou workshopy, přednášky, diskuse a oslavy pořádané autistickými lidmi a pro něj.
- Symbol: Symbol duhové nekonečna se často používá k reprezentaci autismu a neurodiverzity. Symbolizuje nekonečno lidských schopností a rozmanitosti v autistické komunitě.
Den autistického pýchy je důležitým dnem k oslavě a zdůraznění práv a jedinečnosti autistických lidí, že jsou cennou součástí společnosti.
Kolik lidí je ovlivněno?
Výskyt autismu v Německu, stejně jako v mnoha jiných zemích, se měří na základě míry prevalence. Míra prevalence ukazuje, jak často dochází k určitému onemocnění v určité skupině populace.
Zde jsou některé důležité body o výskytu autismu v Německu:
- Míra prevalence: Současné odhady předpokládají, že asi 1% populace je ovlivněno poruchou autistického spektra (ASA). To odpovídá přibližně 800 000 lidem v Německu.
- Diagnóza: Diagnostická míra autismu se v posledních letech zvýšila. To je částečně způsobeno zlepšenými diagnostickými metodami a větší povědomí o autismu ve společnosti as odborníky.
- Distribuce pohlaví: Autismus je častěji diagnostikován u chlapců a mužů než u dívek a žen. Poměr je přibližně 4: 1. Stále více se však uznává, že u žen je často diagnostikován autismus, protože jejich příznaky mohou být méně zřejmé nebo jsou vyjádřeny jinými způsoby.
- Diagnostický věk: Autismus může být diagnostikován v jakémkoli věku, ale diagnóza je často prováděna v dětství. Včasná detekce a včasné intervence jsou důležité pro zajištění nejlepší možné podpory a vývoje postižených dětí.
- Podpora a zdroje: Existují různé nabídky podpory a zdroje pro lidi s autismem v Německu, včetně specializovaných škol, terapeutických středisek a skupin sebepoškození. Začlenění a integrace autistických lidí do vzdělávacího a profesního života je stále více podporována.
Které formy autismu jsou v současné době známy?
Poruchy autistického spektra (Ass) zahrnují řadu podmínek, které se liší v jejich druhu a závažnosti. Nejběžnější kategorie v autistickém spektru jsou:
Autismus raného dětství (syndrom kanálu):
- Toto je nejvíce klasická forma autismu, která je obvykle rozpoznatelná před věkem třetího.
- Mezi příznaky patří významné potíže s sociální interakcí, komunikační a opakující se vzory chování.
- Děti s autismem v raném dětství mohou také vykazovat smyslovou citlivost a vážně omezené zájmy.
Aspergerův syndrom:
- Lidé s Aspergerovým syndromem mají často normální až nadprůměrnou inteligenci a žádné významné zpoždění ve vývoji jazyka.
- Mají však potíže se sociální interakcí a často vykazují omezené a opakující se zájmy a chování.
- Aspergerový syndrom je často diagnostikován až později v dětství nebo dokonce v dospělosti.
Atypický autismus:
- Tato kategorie zahrnuje lidi, kteří splňují některá, ale ne všechna kritéria pro autismus raného dětství nebo Aspergerova syndromu.
- Příznaky mohou být později mírnější nebo se vyvíjet později.
- Termín „PDD-NOS“ se používá k popisu širší skupiny vývojových poruch, které nespadají do jiných konkrétních kategorií.
Rett syndrom:
- Jedná se o vzácnou genetickou poruchu, která postihuje téměř výhradně dívky.
- Po původně normálním vývoji ztratí děti se syndromem Rett ve věku 6 až 18 měsíců naučené dovednosti, zejména v oblasti ručních motorických dovedností a jazyka.
- Rett syndrom je charakterizován závažnými kognitivními poruchami a fyzickým postižením.
Porucha poruchy dětství (Hellerův syndrom):
- K tomuto velmi vzácnému rušení obvykle dochází po období nejméně dvou let normálního vývoje.
- Děti s touto poruchou ztratí dovednosti v několika oblastech rozvoje, včetně jazykových, sociálních dovedností a motorických dovedností.
Jak je autismus diagnostikován?
Diagnóza poruch autistického spektra (ASP) je složitý proces, který obvykle vyžaduje komplexní hodnocení interdisciplinárním týmem odborníků. Tento proces zahrnuje několik kroků k provedení přesné a úplné diagnózy. Zde jsou hlavní kroky diagnózy:
Včasná detekce a screening
- Pozorování vývoje: Rodiče, pedagogové a pediatrové pozorují rozvoj raného dětství a věnují pozornost známkám vývojových zpoždění nebo neobvyklého chování.
- Screeningové testy: Existují standardizované nástroje pro screening, které se používají k testování dětí na autismus, například modifikovaný kontrolní seznam pro autismus u batolat (M-chat) nebo dotazník sociální komunikace (SCQ).
Podrobná anamnéza a historie rozvoje
- Anamnese: Podrobná konverzace s rodiči nebo supervizory o porozumění historii rozvoje dítěte, včetně milníků, chování, sociálních interakcí a komunikačních dovedností.
- Bývalé lékařské a psychologické zprávy: Přezkum předchozích zpráv a hodnocení, abyste získali komplexní obrázek.
- Pozorování chování: Klinické pozorování dítěte v různých situacích k identifikaci typického chování, které by mohlo naznačovat autismus.
- Standardizované pozorovací nástroje: Použití nástrojů, jako je harmonogram diagnostického pozorování autismu (ADOS) pro strukturované pozorování.
- Diagnostické rozhovory: Použití standardizovaných rozhovorů, jako je diagnostický rozhovor s autismem (ADI-R), ke shromažďování podrobných informací o příznacích a jejich průběhu.
- Vývojové a zpravodajské testy: Testy na hodnocení kognitivních dovedností, jako je WECHSLER Intelligence Scale pro děti (WISC) nebo Stanford-Binet Intelligence Scales.
- Recenze jazyka a komunikace: Testy na hodnocení jazykových a komunikačních dovedností, často prováděných terapeuty.
Multidisciplinární hodnocení
- Spolupráce mezi odborníky: Tým odborníků, včetně pediatrů, psychologů, neurologů, řečových terapeutů a ergoterapeutů, spolupracuje na provedení komplexního posouzení.
- Rady a konzultace: Tým pojednává o výsledcích recenzí a přichází ke společnému diagnostickému rozhodnutí.
Vyloučení jiných poruch
- Diferenciální diagnóza: Je důležité vyloučit jiné vývojové poruchy, duševní choroby nebo zdravotní stavy, které by mohly mít podobné příznaky, jako jsou poruchy jazyka, poruchy úzkosti nebo poruchy smyslového zpracování.
Diagnostika a hlášení
- Diagnostické dělení: Po dokončení všech hodnocení je diagnóza sdělena rodičům nebo supervizorům spolu s podrobným vysvětlením výsledků.
- Jednotlivá doporučení: Na základě diagnózy, doporučení pro intervence, terapie a podpůrná opatření jsou poskytována k podpoře rozvoje a kvality života dotčeného dítěte.
Nepřetržité monitorování a přizpůsobení
- Pravidelná následná péče: Neustálé sledování vývoje dítěte a přizpůsobení intervenčních strategií podle potřeby.
- Přizpůsobení podpory: Flexibilita při přizpůsobování podpory za účelem uspokojení měnících se potřeb dítěte.
Diagnóza autismu je podrobný a individuální proces, který je založen na pečlivém pozorování a rozsáhlém hodnocení, aby se zajistilo, že specifické potřeby dítěte budou uznány a řešeny.
Jaké příznaky mají autističtí lidé?
Příznaky poruch autistického spektra (ASS) se velmi liší u typu a závažných stupňů, ale lze je rozdělit do dvou hlavních kategorií: zhoršení sociální komunikace a interakce, jakož i omezené, opakující se vzorce chování a zájmy. Zde jsou některé běžné příznaky, které se vyskytují v těchto kategoriích:
Poškození sociálních sdělení a interakce
Sociální interakce:
- Potíže s budováním a údržbou sociálních kontaktů.
- Problémy s porozuměním a interpretací sociálních signálů, jako jsou výrazy obličeje, gesta a tón.
- Malý zájem o společné aktivity nebo hry s vrstevníky.
- Potíže se dostat do ostatních nebo pochopit jejich perspektivy (nedostatek empatie).
Sdělení:
- Zpožděný vývoj jazyka nebo nedostatek jazykového vývoje.
- Potíže v průběhu konverzace, například problémy, zahájení konverzace nebo střídavě mluvit.
- Opakování slov nebo frází (Echolaly).
- Neobvyklé hlasové vzory, například monotónní nebo zpívající způsob mluvení.
- Problémy s porozuměním vtipům, ironií nebo metaforách.
Omezené, opakující se vzorce chování a zájmy
Opakující se chování:
- Opakované pohyby, jako jsou houpačky, ruční chvění nebo otočení.
- Zíral na určité rutiny a rituály, potíže se změnami v každodenní rutině.
- Nadměrné zajímání určitých předmětů nebo témat.
Specialní zájmy:
- Intenzivní zájem o určitá témata nebo činnosti, často neobvyklý v typu nebo intenzitě.
- Zaměřte se na části objektů (například otočení kol).
Smyslové citlivosti:
- Nadměrná nebo subd citlivost na smyslové podněty, jako jsou zvuky, světlo, textury nebo vůně.
- Neobvyklé reakce na smyslové zážitky, například averze na určité oblečení nebo preference určitých textur.
Další možné příznaky
- Kognitivní schopnosti: Někteří lidé s autismem mají intelektuální poruchy, zatímco jiní mají normální nebo vyšší inteligenci.
- Emoční reakce: Potíže při řešení emocí, včetně silných reakcí na frustraci nebo stres.
- Motorické dovednosti: Problémy s jemnými a hrubými motorickými dovednostmi, koordinační potíže.
Příznaky mohou být rozpoznatelné v raném dětství, často před věkem třetího. Diagnóza a podpora by měla být upravována jednotlivě, protože každý člověk má s autismem různé silné stránky a potřeby.
Ošetření a podpora
Existují různé možnosti terapie a podpory pro lidi s poruchami autistického spektra (ASS), jejichž cílem je propagovat jejich dovednosti, zlepšit kvalitu života a podporovat je při řešení problémů. Zde jsou některé z nejdůležitějších přístupů:
Behaviorální terapie
Aplikovaná analýza chování (ABA):- Vědecky zdravý přístup, jehož cílem je podporovat požadované chování a snížit nežádoucí.
- Intenzivní, individualizovaná setkání, která se často konají v individuální situaci.
- Aplikace pozitivních posílení k rozvoji dovedností, jako je komunikace, sociální interakce a samostatně.
Podpora pozitivního chování (PBS):
- Komplexní přístup, který integruje pozitivní strategie chování ke snížení problematického chování.
- Začlenění životního prostředí a komunity na podporu udržitelných změn.
Léčba jazyka a komunikace
Terapie mluvením:
- Propagace jazykových dovedností, včetně artikulace, slovní zásoby a srozumitelnosti jazyka.
- Podpora při vývoji neverbálních komunikačních dovedností, jako jsou výrazy obličeje, gesta a systémy komunikace obrazu.
Podporovaná komunikace (UK):
- Použití AIDS, jako jsou obrázkové desky, komunikační zařízení nebo aplikace k usnadnění komunikace.
- Podpora nezávislosti a zlepšení sociální interakce.
Pracovní lékařství
Senzorická integrační terapie:- Léčba smyslových aktivit, jejichž cílem je regulovat senzorický systém prostřednictvím cílených činností.
- Zlepšení motorových dovedností a povědomí o těle (sloužit k tomu Masážní zařízenínastavit smyslové podněty)
- Podpora při rozvoji dovedností, které jsou důležité pro každodenní život, jako je přilákání, stravování a péče o tělo.
- Podpora nezávislosti a nezávislosti.
Školení sociálních kompetencí
Sociální příběhy:
- Zlepšení sociálních situací a chování prostřednictvím příběhů, které podporují porozumění a zvládání sociálních interakcí.
- Rozvoj dovedností, jako je empatie, převzetí a řešení konfliktů.
Skupinová terapie:
- Školení sociálních dovedností v malých skupinách, aby se vypořádaly s kolegy a posílily sociální dovednosti.
- Role her a praktická cvičení ke zlepšení sociální interakce.
Vzdělávací podpora
Specializované vzdělávací programy:
- Adaptace učebních osnov a metod výuky individuálním potřebám dětí s autismem.
- Použití specializovaných učitelů a terapeutů k nabídnutí cílené podpory.
Včetně vzdělávání:
- Integrace dětí s autismem do běžných školních tříd s další podporou.
- Podpora sociálního začlenění a vzájemného porozumění.
Lékařská a psychologická podpora
Léky:
- Použití léků k léčbě doprovodných příznaků, jako je strach, deprese nebo hyperaktivita.
- Pečlivé monitorování a přizpůsobení léku specialistou.
- Podpora při řešení emocionálních a psychologických výzev prostřednictvím terapeutických rozhovorů a intervencí.
- Propagace emocionální studny a seberegulace.
Podpora rodin
Školení a rady rodičů:
- Školení a podpora rodičům, aby se naučili efektivní strategie při řešení problémů autismu.
- Emoční podpora a výměna zkušeností.
- Výměna a podpora mezi rodinami a rodinami, které byly postiženy, aby sdílely zkušenosti a navzájem se podporovaly.
- Přístup ke zdrojům a informacím.
Profesionální podpora
Orientace a rady kariéry:
- Podpora v odborné orientaci a hledání vhodného školení nebo pracovišť.
- Adaptace pracovního prostředí a propagace odborných dovedností.
- Doprovázející a podpora na pracovišti, která umožňuje úspěšnou integraci a dlouhodobé zaměstnání.
- Poskytování pracovníků a individuální podpory.